Nakupovanie a nákupné centrá

Blížiace sa kurzy
Webinár: Všetko o novom grante na rozvoj podnikania
Individuálne, Online
Grantexpert
Kurz: "Vedenie a riadenie ľudí - leadership a manažérske zručnosti"
Individuálne, ONLINE forma alebo OSOBNE Bratislava
Marek Horňanský, phdr. mgr. msc. mba | lektor - psychológ

O tom, že (nielen) Slováci pravidelne navštevujú nákupné centrá, by sa dala napísať rozsahom minimálne diplomová práca. Tú síce písať nejdem, ale aspoň načrtnem, čo by v nej bolo zahrnuté.

 

 

Čo hovorí realita

 

Odbije hodina štvrtá a dennodenne v obchodných centrách naukladaných ľudí viac ako na koncerte Karla Gotta, ale predsa len o niečo menej ako na hlavnej stanici v Bratislave v piatok okolo tejto istej hodiny. Často máme potom jasne a naživo znázornené, koľko ľudí dokáže fyzikálny zákon akumulovať na jeden meter štvorcový.

 

 

Prečo je to tak?

 

Ako tak tradíciou býva, viacerým ľuďom v tomto čase „padla“ a po robotke si chcú dopriať či už nejaký ten hamburgrík, novú mikinu alebo sa iba odfotiť v zrkadle na toaletách, 4-krát väčšom ako oni sami. Ťažko potom povedať, či sa doma prerába kúpeľňa.

 

 

Odlišné zámery

 

Nákupných „páchateľov“ rozlišujeme spravidla na 2 základných: mužov a ženy (čo ste asi nikto nečakali).

 

V prípade prvom je cieľom zúčastneného prísť, vidieť... a čo najrýchlejšie aj odísť. Zdržať sa v týchto priestoroch dlhšie ako 30 minút dá pánom určite zabrať a po tomto čase (kde je už ich nákupné správanie doslova prvotriednym hereckým výkonom) hľadajú alternatívnu činnosť, napríklad posedieť si v nejakej kaviarni.

 

Tieto záujmy sa však často stretávajú s druhým typom zúčastneného, a to ženou. Tá má ako hlavný cieľ zostať na tomto „plejse“ čo najviac (upozorňujem, že hodín), pričom ako doplnkový cieľ slúži zníženie konta minimálne o 50 korún európskych.

 

Nie je to náhodou, prečo sa istý mudrc v posledných rokoch novej dekády snažil kvantifikovať tento spotrebný vzťah ženy v zoskupení obchodov, pričom dospel k záveru, že žena je v obchodoch nebezpečná a jej spotreba je vyjadrená približne 2 eurami na minútu. Doba mu je svedkom, že ďaleko nebol.

 

Ďalšia ženská zásada (aspoň si myslím) pri nakupovaní hovorí, že ak kabelka stojí 40 €, tak je drahá a dovoliť si ju nemôžeš. Ak však zlacnie zo 60 € na 40 €, drahá už nie je a veselo si ju kúpiš. Majitelia obchodov si potom rátajú zárobky a tvoja kreditka, ktorá iba pred dňom a pol zazrela konečne trojcifernú hotovosť, roní slzy.

 

 

Bližšie o nás

 

Nákupný "nemaniak" a zľavový laik, ktorého privolala na toto miesto predstava zaobstarať si nové módne „boty,“ v tejto sieti obchodov vôbec nie je doma. Často ho to nebaví – veď my chlapi vieme, a mnohokrát tento proces nemusí prebiehať úplne bezstarostne (zdroj: imaginárna kniha „Skúsenosti mužov 21. storočia“).

 

Verím, že aj emotívne silnejšiu povahu dokáže rozhodiť, keď si od nej cestou do OC-čka vypýtajú „páni zákona“ za rýchlu jazdu 10 eur. Následne spraví problém parkovisko, kde by sa nedala „zaparkovať“ ani kolobežka.

 

Tieto dve veci sa ti možno podarí absolvovať, ale stále nie je vyhraté. Priamo uprostred vchodu sa dokáže zhromaždiť debatný krúžok, najmä dôchodcov, ktorí často vchod do nákupného strediska bránia lepšie ako bránil Harry Potter Rockfort pred zlými čarodejníkmi.

 

 

(20-centoví) frajeri

 

Nič nie je krajšie, ako keď v nákupnom centre oproti tebe zablokujú celú chodbu šiltovkári/hiphopéri/“thugeri“ a iné bytosti. Prvotné znaky takéhoto človeka sú jasné - na krku 10 poctivých zlatých 2,5-karátových reťazí, z mobilu hrá Eminem a rukami rozhadzuje ako keby maľoval stenu. Ale to sa asi len snaží rapovať.

 

Ich prejav ti dáva jasne najavo, že aj o 10-tej hodine večer by ti dokázali spraviť z Tublatanky pravý, nefalšovaný hiphop. Teda ak v tom čase ešte nebudú spať.

 

 

On a ona – ako nakupujeme

 

ON príde do NEW YORKER-u, poobzerá sa vôkol a po 5-minútovom rozhľade prehlási: „Toto tričko chcem!“

 

Avšak ONA má trošku prácnejší proces a jej výber trička závisí od viacerých premenných. Tam patrí aktuálna nálada, počasie, výška zľavy, ale hlavne názory niekoľkých kamarátok, ktoré tam s ňou idú. Do toho celého ako posledná povinná premenná pribudne predavačka. Často je však kombinácia všetkých faktorov zbytočná a tričko na zľavové kupóny i naďalej ostáva v predajni.

 

Schválne - keby sme chceli analyzovať všetky tieto faktory, skončili by sme pri matematike pre dospelých. A na to tu priestor nie je.

 

Špičkoví matematici priznali a nehanbia sa o sebe povedať, že tento model sa pokúsili zostaviť a kvantifikovať, ale po tom, ako vedci prehlásili, že konečne zistili, čo žena naozaj chce... a ona si to následne rozmyslela, oznámili, že hrach o stenu hádzať nebudú. Úlohy tohto typu sa preto riešia dobrovoľne na celosvetovej pytagoriáde na úrovni EXPERT.

 

Aby som však jedincom s pachom na matematické výrazy a čísla neukrivdil, pridávam sem názornú ukážku takejto pytagoriády, kde je cieľom spotrebiteľky zistiť, čo si chce vlastne kúpiť. Posúďte sami:

 

 

Od nakupovania do kaviarní

 

Po nakupovaní si idete sadnúť do kaviarne a čašníčka už už pribehne, len čo dopíše na facebooku status. Dáš si kávu a kým bude hotová, čakáš tak dlho, ako keby ti zrnká kávy išla čašníčka nazbierať priamo do Brazílie. Kávu po necelej polhodine prinesie a stavím sa, že na stolíku, ktorý má plochu 150 cm2, sa ti z nej podarí minimálne polovicu rozliať, z čoho sa trochu „ujde“ aj tričk