Ako efektívne vyjadrovať negatívne emócie

Blížiace sa kurzy
Týždeň Rovnováhy na objavuj.com
Individuálne, Online kurz
Martin Lajprík
Začíname blogovať
Individuálne, Košice, Michalovce
Lukáš Mikulaško
Negatívne emócie

ČO S NEGATÍVNYMI EMÓCIAMI

 

Sú našou súčasťou, nemôžeme sa ich zbaviť... potrebujeme sa s nimi naučiť žiť a vyťažiť z nich maximum. Emócie výrazne ovplyvňujú naše prežívanie. A to nielen psychické, ale aj fyzické. Šťastie dokáže vyliečiť ťažko chorých ľudí a nenávisť dokáže spustiť vytváranie nádorov u pôvodne zdravých ľudí. Týmto sa zaoberá veda, ktorá sa nazýva psychosomatika. O tom si viete naštudovať veľké množstvo kníh a článkov.

 

Mám pocit, že v dobe toľko zdôrazňujúcej pozitívne myslenie sme sa stratili vo chvíli, keď sme začali veriť tomu, že negatívne emócie sú zlé a mali by sme ich potláčať. Možno sme k tomu dospeli tak, že sme si uvedomili, že ak im dáme absolútne voľný priebeh, máva to častokrát deštruktívne dôsledky nielen na nás samých, ale aj na naše vzťahy. Napriek tomu poznám ľudí, ktorí veria tomu, že emócie sa nesmú potláčať a musia sa v plnej miere prejaviť. Títo ľudia to ale majú v živote ťažké, respektíve druhí ľudia v ich živote to majú ešte ťažšie!

 

Ja zastávam zlatú strednú cestu. Súhlasím, že sa emócie nemajú potláčať a zároveň súhlasím, že sa oplatí naučiť sa ich vyjadrovať takým spôsobom, ktorý nezdevastuje naše vzťahy. Ako na to? Možno ste o tom počuli a možno nie, ale veľmi osvedčeným spôsobom, ako vyjadriť akékoľvek emócie (ale využíva sa to hlavne pri tých negatívnych), je JA - VÝROK :-). Používam ho nielen ako psychológ, ale i ako človek a mám s ním veľmi veľa pozitívnych skúseností.

 

JA - výrok je technika, ktorá je zameraná na vyjadrenie toho, čo prežívam a na objektívne popísanie správania druhého človeka, ktoré vo mne danú emóciu vyvolalo. Prečo by sme mali používať práve JA - výrok? Poďme si predstaviť, ako to môže vyzerať, keď JA - výrok nepoužijeme:

 

Keď ste v konflikte s iným človekom a riešenie založíte na tom, že toho človeka obviníte, alebo mu nebodaj vynadáte do hlupákov, budete sa snažiť hľadať argumenty, ktoré vám zabezpečia víťazstvo v tomto slovnom súboji (a je otázne, či také víťazstvo je skutočne víťazstvom - podľa mojich skúseností a názoru NIE). Týmto všetkým vyvolávate v druhom človeku pocit ohrozenia. Tá osoba cíti, že na ňu útočíte a teda nie je schopná zamerať sa na to, čo hovoríte a primárne sa snaží chrániť. Táto obrana seba samého môže prebiehať dvoma spôsobmi:

 

  1. buď sa tá osoba stiahne, ustúpi, možno vám dá za pravdu (podriadi sa vašim argumentom), len aby ste ju prestali ohrozovať
  2. alebo prejde do protiútoku a začne hľadať protiargumenty

 

Ani jedna z týchto reakcií nie je žiadúca - prvá vedie k naučenej poslušnosti, k submisivite a k neschopnosti riešiť konflikty... tá druhá vedie ku konfliktnosti a agresii, ktorá vyvoláva ďalšie negatívne vibrácie.

 

Aby ste sa dostali do bodu, kedy sú obe strany ochotné konflikt riešiť, je potrebné si najprv vyjasniť, o čo v danej situácii ide. Práve tu máte možnosť neobviňovať - nevyvolávať pocit ohrozenia v druhých ľuďoch, ale zároveň im oznámiť, čo vo vás vyvoláva ich správanie. Takže namiesto toho, aby ste povedali: "Si absolútne nespoľahlivý, s Tebou sa nedá na ničom dohodnúť..." môžete použiť JA - výrok, ktorý by mohol vyzerať napríklad takto:

 

"Som sklamaná, že sme sa na niečom dohodli a ty si to nesplnil. Ja som sa na Teba spoliehala. Čo môžeme urobiť pre to, aby sa táto situácia už nezopakovala?"

 

Čo sme práve urobili? Použili sme schému JA – výroku, ktorá vyzerá nasledovne: CÍTIM SA... ...KEĎ... ...PRETOŽE... ...A PROSÍM ŤA, ABY SI...

1. Pomenovanie pocitu – Cítim sa..., Vadí mi..., Je mi nepríjemné..., Hnevá ma, že...

2. Popis konkrétneho správania druhej osoby – keď si urobil ..., keď mi...

3. Popísanie dôsledkov jeho správania na mňa a moju situáciu – pretože mi to spôsobuje..., pretože kvôli tomu... (táto časť výroku sa môže aj vynechať, ale niekedy je vhodná)

4. Návrh riešenia situácie – ...a chcel/chcela by som, aby si. .., a navrhujem, aby sme..., a potrebujem od teba, aby si..., a prosím ťa, keby si..., a bol by som rád, ak by si...

 

Príklad: „Hnevá ma, keď sa predo mňa staviaš bez opýtania do radu, pretože kvôli tomu budem čakať dlhšie, a bol by som rád, ak by si sa postavil na koniec tak, ako ostatní.”

Praktické rady pri aplikácii Ja - výroku:

 

1. Je dobré, ak používame ten pocit, ktorý vyjadruje to, čo naozaj cítime; nepoužívame stále tie isté slová na vyjadrenie emócií (napr. nie sme vždy nahnevaní, niekedy nás situácia len mrzí, nie vždy nám niekto lezie na nervy, niekedy nás to len nudí atď.), pozor na silné výrazy (ak sme nahnevaní, nehovorme o nenávisti – nepoužívajme absolútne najsilnejšiu emóciu, ak ju naozaj necítime)

 

2. Popi