- 19.02.2015
- 0
- 4884
- 9
- 0
- iamcool.sk
- Blog
- Práca, kariéra a motivácia
- Ako na efektívnu komunikáciu | Barbora Simaskova
Ako na efektívnu komunikáciu
Efektívna komunikácia nám pomáha lepšie pochopiť ľudí alebo situácie a umožňuje nám spoznať odlišnosti, vybudovať si dôveru a rešpekt.
Aj napriek tomu, že komunikácia vyzerá ako jednoduchá záležitosť, väčšina našej snahy ostane nepochopená. Následkom bývajú konflikty a vyostrené vzťahy. Naštudovaním si našich tipov a ich dobrým prevedením zlepšíte svoje vzťahy v práci aj v rodine.
Čo je to efektívna komunikácia?
V súčasnej dobe musíme každý deň posielať, prijímať a spracovávať veľké množstvo správ. Ale efektívna komunikácia je oveľa viac, ako len vymieňanie si informácii. Ide tu aj o pochopenie emócii ukrytých za informáciami. Vďaka tejto komunikácii ste schopný vyriešiť aj negatívne správy bez toho, aby ste vytvorili konflikt alebo naštrbili dôveru. Kombinuje schopnosti vrátane neverbálnej komunikácie, pozorné počúvanie, schopnosť zvládať stresové situácie a tiež rozpoznať a pochopiť svoje vlastné emócie a emócie osoby, s ktorou vediete rozhovor.
Efektívne schopnosti:
1. Počúvanie
Počúvanie je jedným z najdôležitejších aspektov efektívnej komunikácie. Úspešné počúvanie znamená nielen pochopenie slov alebo sprostredkovanej informácie, ale tiež pochopenie pocitov rozprávajúceho.
Efektívne počúvanie môže zaručiť, že rozprávajúci sa bude cítiť vypočutý a pochopený, čo napomôže vytvoreniu silnejšieho puta. Vytvorí prostredie, v ktorom sa každý cíti bezpečne a môže vyjadriť svoje nápady, názory a pocity alebo riešiť problémy kreatívnymi cestami..
Keď nastane voľný priechod emócii a rozprávajúci cíti, že ho počúvate, upokojí sa, vypustí negatívne myšlienky a otvorí dvere reálnemu pochopeniu a vyriešeniu problémov.
Tipy pre efektívne počúvanie:
.
Sústreďte sa na rozprávajúceho, jazyk jeho tela a iné neverbálne pomôcky. Ak snívate, pozeráte si sms, určite strácate neverbálne vodítka v konverzácii. Ak sa len ťažko sústreďujete na niektorých ľudí, skúste si opakovať ich slová vo vašej hlave – zosilní to ich správy a pomôže vám ostať sústredenými.
Vyhnite sa prerušeniu alebo snahe zmeniť smer konverzácie k tomu, čo chcete vy. Počúvanie nie je to isté ako čakanie na váš rad v rozprávaní. Nesústredíte sa na to, čo chce dotyčný povedať ak si budete v hlave pripravovať vašu časť konverzácie. Veľmi často si ľudia prečítajú vaše výrazy tváre a budú vedieť, že blúdite mysľou inde.
Vyhnite sa súdeniu. Ak sa chcete s niekým rozprávať naozaj efektívne, nemusíte mať rád alebo súhlasiť s ich nápadmi, hodnotami alebo názormi. Mali by ste ostať nestranný a vinu alebo kritiku si nechať len pre seba. Ak náročný rozhovor zvládnete na jednotku, bude to viesť k hlbokému spojeniu s druhou osobou.
Ukážte, že sa o vec zaujímate. Občas prikývnite, usmejte sa a uistite sa, že váš postoj je otvorený. Podporujte rozprávajúceho, aby pokračoval s malými komentármi typu: áno, uhm...
2. Neverbálna komunikácia
Ak sa rozprávame o veciach, na ktorých nám záleží, naše neverbálne signály sú výrazné. Komunikácia bez slov, alebo reč tela zahrňuje výrazy tváre, pohyby tela a gestá, očný kontakt, postoj, tón hlasu a dokonca aj napätie svalov a dýchanie. Tak ako sa pozeráte, počúvate, pohybujete a reagujete na reči inej osoby im vypovie viac o tom, čo cítite než slová samy o sebe.
Efektívnu komunikáciu môžete podporiť pomocou otvorenej reči tela – ruky sú neprekrížené, postoj s nohami vedľa seba, sedenie na kraji sedadla a udržiavanie očného kontaktu s osobou, s ktorou sa rozprávate.
Zároveň môžete použiť reč tela, aby ste dali dôraz alebo podporili vašu verbálnu správu – pobúchanie po pleci pri kamarátovom úspechu alebo buchnutie päsťou pri podčiarknutí vašej správy.
Tipy na podporenie čítania neverbálnej komunikácie:
Praktizujte pozorovanie ľudí na verejných miestach, ako nákupné uličky, autobus, vlak, kaviareň, reštaurácia alebo televízna talk show (vypnite si pri tom zvuk). Pozorovanie ako ostatní využívajú svoju reč tela vás naučí lepšie prijímať informácie a využívať neverbálne signály pri rozhovore. Všimnite si ako sa ľudia správajú a reagujú jeden na druhého. Skúste hádať, aké sú medzi nimi vzťahy, o čom sa rozprávajú a ako sa pri tom cítia.
Buďte si vedomý individuálnych rozdielov. Ľudia s rozličných krajín a kultúr zvyknú využívať rozdielne neverbálne gestá, preto je dôležité vziať do úvahy vek, kultúru, náboženstvo, pohlavie a emocionálny stav pri čítaní ich signálov.
Pozerajte sa na signály v neverbálnej komunikácii ako na skupinu. Neprikladajte priveľa jednému gestu. Berte do úvahy všetky signály, ktoré prijímate od očného kontaktu až po tón hlasu a reči tela. Každý môže občas vynechať očný kontakt, alebo si prekrížiť ruky bez toho, aby to znamenalo niečo viac. Považujte preto signály za jednotnú skupinu, aby ste mohli lepšie prečítať danú osobu.
Tipy na zlepšenie doručenia vašej neverbálnej komunikácie:
Používajte neverbálne signály, ktoré sa zhodujú s vašimi slovami. Neverbálna komunikácia by mala podporovať to, čo už bolo vyjadrené verbálne. Ak