- Marketing
- Seriál: Ako budovať osobnú značku
- 02.03.2015
- 0
- 4019
- 22
- 0
Referencie, odporúčania či vyjadrenie názoru na vašu profesionálnu stránku. V tomto článku napíšem viac o tom, prečo sú referencie tak dôležité, ako ich získavať, ako ich využiť vo svoj prospech a vyťažiť z nich čo najviac.
Samozrejme referencie pre vás môžu byť úplne zbytočné, ak neviete od koho referencie získavať alebo ako ich využiť vo svoj prospech. Ak ale viete ako, môžu sa referencie stať zaujímavým zdrojom informácii o vašej osobe. Prispieť k hodnote vašej osobnej značky.
Referencie môžu zvýšiť vašu šancu získať prácu snov alebo prispieť k tomu, že získate zákazku o ktorej sa vám ešte ani nesnívalo.
Je to jednoduché. Je to jednoduchšie, než si myslíte! Jednoducho si ich vypýtajte. Pýtajte si ich od ľudí, ktorý niečo znamenajú, majú silnú osobnú značku, pozná ich vaša cieľová skupina a vaše publikum. Pýtajte si ich od ľudí, na ktorých názore záleží. Je zbytočné mať desiatky referencií od ľudí, ktorí nemajú vplyv na vašu cieľovú skupinu. Úplne vám postačí zo desať referencií, ktoré majú reálnu hodnotu a váhu.
Prečo by aj? Vy ste profesionál v budovaní osobnej značky! Osobné problémy s vypýtaním si referencie môže mať možno amatér alebo podomový predajca či obchodník s teplou vodou. Pýtať si referencie od klienta, ktorého nepoznáte a on nepozná vás je samozrejme nepríjemné. A prečo by ste to aj robili? Aký to má zmysel pre vašu kariéru a osobnú značku? Robíte to len pre to, aby ste sa dostali k ďalšiemu klientovi?
Ak máte tie správne referencie od tých správnych ľudí, máte pred sebou jedinú úlohu. Využiť ich vo svoj prospech a vyťažiť z nich čo najviac. Ak to chcete skutočne dosiahnuť, je potrebné tieto referencie ukázať tým správnym ľuďom. Vaším potenciálnym zákazníkom a vášmu publiku. Je potrebné si referencie umiestniť na to správe a viditeľné miesto ako je váš blog, linkedin, alebo na osobnú facebook fan page.
V prvom rade by mala byť od osoby, ktorá vás dobre pozná. Len v tom prípade vyznie referencia úprimné a bude uveriteľná. Referencia by mala obsahovať vaše meno, predmet vášho záujmu. Ale taktiež by mala poukázať na vaše výsledky. Predsa len je dobré byť trocha konkrétny. Príliš všeobecné referencie nám nič nepovedia a sú nudné.
A v neposlednom rade nezabudnime na človeka, ktorý vám túto referenciu dal. Nezabudnite uviesť celé meno, fotografiu ale aj predmet záujmu či odkaz na samotného referenta, jeho osobný blog, eshop, firemnú webstránku či linkedin profil.
V prípade, že vás táto téma zaujíma, nezabudnite si prečítať môj seriál na iamcool.sk o budovaní osobnej značky online.
Nie ste prihlásený.
Ak chcete pridať komentár, vpíšte svoje prihlasovacie údaje. Systém Vás automaticky prihlási. Ak nemáte konto na iamcool.sk, urobte si krátku registráciu