Úspešní pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu

Blížiace sa kurzy
Kurz: "Koučing a self koučing v praxi života"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.
Kurz: "Komunikácia, rétorika a asertivita v praxi života"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.
Kurz: "SKVELÝ OBCHODNÍK | obchodné zručnosti a psychológia predaja"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.

Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako start-up ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu. Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy.

 

Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa mimo Slovenska. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ „Horizont 2020“ sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na start-upy je práve dnes.

 

Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov u tradičných vydavateľstiev, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich start-upu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojim start-upom už dnes.

 

Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?

 

Cifra: Otázkou je skôr to, že prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok pre získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.

 

Slovenská start-upová rodina pomáha ako sa dá

 

Ivan Štefunko, jeden z otcov startupovej rodiny, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval:

„Sú jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishing-u, na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu.“

Zážitok Piano Media v start-upe bol intenzívny. Každý kto bol v start-upe vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v start-up komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať zrealizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už start-up mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a firma sa s nimi potrebuje popasovať interne.

 

Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?

 

Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležití krok, či už ide o nové produkty alebo o obchodné príležitosti. Ale samozrejme veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov – práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.

 

Keď sa start-up firma premodeluje na „iba“ firmu

 

Poslednou fázou start-upu je škálovanie. Je nutnou súčasťou, nakoľko od myšlienky a idey sa start-up firma dostala k realizácii samotného projektu a čelila novým vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu start-up nastáva hneď po tom.

 

Dnes máte už 30 zamestnancov. Prestávate byť start-upom. Aká je vaša najbližšia méta?

 

Cifra: Rok 2014 bude pre nás prelomovým v tom, že spustíme historicky najväčší počet nových projektov. V súčasnosti robíme na štyroch veľkých projektoch a ďalšie sú už na ceste – sú to najmä projekty európskych vydavateľov. Získanie klienta ako Newsweek nám pomohlo tomu, aby nás nevnímali len ako malý stredoeurópsky startup. Ďalšou métou je stať sa globálnym hráčom, čo je viac-menej už na dosah, keďže nedávno sme získali prvého klienta z Ázie.

 

Slovenský kolonizátor

 

Piano Media je pôvodom slovenská spoločnosť, na čo je právom hrdá. Rozhodujúcim by mal byť podľa nich výkon a nie pôvod. Pri pochybnostiach o zázemí a možnosti podnikania na Slovensku im pomáha fakt, že Slovensko patrí do EÚ. Aj toto je argument, ktorý upokojí nového medzinárodného zákazníka Piano Media pri expanzii mimo strednú a východnú Európu.

 

Cifra: Našimi zákazníkmi sú strední a veľkí vydavatelia, ktorí chcú zaviesť platený obsah. Keďže sme internetová technologická firma, nie je problém dodať naše služby kdekoľvek na svete. Na začiatku sme museli vydavateľov proaktívne vyhľadávať a oslovovať, v súčasnosti sa nám však už veľa vydavateľov ozve samostatne, či už vďaka referenciám od iných vydavateľov alebo vďaka medializovaným informáciám o spustených projektoch. V získavaní klientov nám neposlednom rade pomáha aj účasť na rôznych konferenciách či workshopoch.