Twitter vás naučí hovoriť krátko a výstižne

Blížiace sa kurzy
Čo je to twitter

Woodrow Wilson kedysi povedal, že ak má mať prejav na desať minút, potrebuje na prípravu týždeň, no ak má hovoriť hodinu, je pripravený začať hneď. Čo tým myslel? Dve veci.

 

Po prvé, ak ste v tom čase chceli pozvať tohto amerického prezidenta rečniť, vedeli ste, koľko dopredu mu to máte dať vedieť.

 

Druhou, a dnes stále aktuálnou vecou je fakt, že hovoriť krátko, výstižne a s pointou je umenie. Mnohí aj z tohto dôvodu milujeme citáty slávnych ľudí. V jednej, dvoch vetách objavujeme hlboké pravdy života. Čo s tým má však spoločné Twitter?

 

Kto to má na svedomí?

 

Je veľmi pravdepodobné, že zakladatelia tejto sociálnej siete sa inšpirovali niečím podobným - vystihnúť podstatu toho, čo chcete povedať, vo veľmi krátkom texte. Dokonca kratšom, než kedysi boli SMS v telefónoch. Do nich sa zmestilo 160 znakov, Twitter ich využíva 140. Áno, 140 znakov, do ktorých musíte zahrnúť myšlienku, hashtag, reply, link či obrázok. O čom hovorím? Vysvetlíme si neskôr.

 

Pravdou ale je, že Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone a Noah Glass sa inšpirovali práve spomínanými SMSkami. Začiatkom roka 2006 sedeli členovia exekutívy podcastingovej spoločnosti Odeo na celodennom brainstormingovom stretnutí. Vtedy Jack Dorsey, jedna z hlavných postáv za Twitterom, prišiel s nápadom SMS služby, ktorá umožní jednotlivcovi komunikovať s malou skupinou ľudí. Prešiel nejaký čas a v júli 2006 bola spustená prvá oficiálna verzia Twitteru. Zlomovým momentom pre spoločnosť bola konferencia South by Southwest Interactive v roku 2007.

 

Práve počas tejto konferencie vzrástol počet tweetov za deň z 20 000 na 60 000. Určite k tomu prispeli aj dve veľké obrazovky v konferenčných halách, na ktorých sa správy z Twitteru premietali, alebo tiež spomenutie služby v príspevkoch významných technologických blogerov. Úspech siete rástol, až sa v roku 2013 Twitter dostal do desiatky najnavštevovanejších stránok sveta s dvesto miliónmi používateľov, troma tisíckami zamestnancov, tržbami 664 miliónov USD a akvizíciou video siete Vine. 

Tweet hashtag follow reply

Tweet, hashtag, follow, reply... nezamotajte sa v tom

 

Krátke správy, ktoré používatelia posielajú a čítajú, sa nazývajú tweety. Ich maximálna dĺžka je 140 znakov, ani o jeden viac. Do toho treba zarátať napríklad aj linky. Z tohto dôvodu sa vyvinuli tzv. skracovače linkov (napríklad bit.ly) - ide o webové stránky, na ktoré si hodíte dlhý link a ona vám vypľuje jeho krátku alternatívu. Samozrejme, v pomerne nezrozumiteľnom slede písmenok a čísiel. 

 

Aby ste mali na Twitteri vôbec čo čítať, musíte začať ľudí followovať - sledovať.

 

Ak o niekom viete, že je na Twitteri a poznáte jeho meno, dajte si ho do vyhľadávania a na jeho profile hľadajte tlačidlo "Follow" alebo "Sledovať". Klik a je to - už sa vám jeho tweety zobrazia vo vašom streame. Samozrejme, na Twitteri môžu byť aj dvaja Michalovia Tomekovia, preto má každý jedinečné Twitter meno (v angličtine Twitter handle), ktoré vždy začína zavináčom, po ktorom nasleduje buď jedno slovo alebo viaceré, predelené podtržníkom. Mňa by ste napríklad našli ako @misotomek.

 

Výhodou Twitteru je to, že môžete na ňom followovať kohokoľvek, kto vám je sympatický alebo vám príde zaujímavý. Nepotrebujete k tomu jeho schválenie. Preto je napríklad skvelým nástrojom na získavanie noviniek a informácií z vašej profesie alebo oblasti záujmu. Radi fotíte? Vyhľadajte si vplyvných fotografov a stránky, ktoré sa k tejto téme pravidelne vyjadrujú a začnite ich followovať. Veľmi ľahko získate aktuálny prehľad o tom, čo vás zaujíma.

 

Ak máte viaceré záujmy, prídu vhod zoznamy (lists). Totiž, twitter stream sa môže veľmi ľahko stať neprehľadnou spleťou všetkých možných tweetov, ktoré nebudete ani stíhať sledovať. Preto je dobré zaradiť si účty z jednej oblasti záujmu do zoznamu (list).

 

Chcete nájsť najnovšie informácie alebo relevantných používateľov, ktorí stoja za sledovanie? Pýtate sa, ako na to? Prostredníctvom tzv. hashtagov. Určite ste si už všimli aj na Slovensku - či už na printoch alebo v televízii - slová bez diakritiky, ktoré mali pred sebou mriežku. Tak presne to je hashtag. Vďaka nemu dokážete na Twitteri vyhľadávať témy, ktoré vás zaujímajú. Zároveň sa vďaka nim zobrazia vaše tweety vo výsledkoch vyhľadávania niekoho iného. Povedzme, že hľadáte najnovšie informácie o tenisovom turnaji US Open. Tu je hashtag pomerne jednoduchý - predpokladal by som, že znie takto: #usopen. Schválne, skúste si ho hodiť do vyhľadávania na Twitteri. Čo vám vyšlo?

 

Pri hashtagoch by som chcel spomenúť trendy. Sú to témy, o ktorých používatelia v danom čase rozprávajú najviac. Vďaka tomu sa môžete zapojiť do konverzácie niekoho iného, poradiť, pomôcť, čím sa šanca, že si vás všimnú a získate ďalších followerov, zvyšuje. Teda