Sociálne siete

Blížiace sa kurzy
Kurz: "Koučing a self koučing v praxi života"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.
Kurz: "Komunikácia, rétorika a asertivita v praxi života"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.
Individuálny konverzačný kurz nemeckého jazyka
Individuálne, Košice
Ľubica Mlynarčíková

Čo sú sociálne siete?

 

Sociálne siete sú internetové stránky určené na nadväzovanie a udržiavanie kontaktov medzi ľuďmi. Existujú viaceré typy sociálnych sietí. Môžu byť súkromné alebo pracovné, informačné, vzdelávacie alebo zamerané na hobby a podobne. Základom je, že každý používateľ si vytvorí vlastný profil. V profile napíše informácie o sebe, na základe ktorých je možné nadväzovať vzťahy medzi používateľmi. Vzájomnými prepojeniami používateľov vzniká sieť vzťahov. 

Vyplnený profil však môže byť pri určitých druhoch sietí len podružnou informáciou, pri týchto sieťach nie je dôležité spájanie sa na základe informácií v profile, ale na základe obsahu, ktorý daný používateľ zverejňuje - obrázky, videá a podobne.

 

Najznámejšie sociálne siete

Facebook

Facebook

Zdroj obrázku: facebook.com

Facebook vznikol v roku 2004 pôvodne ako školský server a neskôr sa rozvinul na jednu z najpoužívanejších sociálnych sietí na celom svete. Dominuje aj na Slovensku. Celosvetovo má viac ako 950 miliónov aktívnych používateľov, z toho viac ako 2 milióny používateľov na Slovensku.

 

Je to profilovo zameraná sociálna sieť. V profile je možné vyplniť informácie o sebe, pridávať fotografie, vyplniť informácie o svojich záujmoch. Na základe spoločných záujmov sa používatelia môžu pridávať do skupín alebo sa stávať fanúšikmi stránok. Umožňuje spájanie sa s priateľmi, ktorých je možné vyhľadať priamo vo vyhľadávači podľa mena alebo prostredníctvom spoločných záujmov, spoločne navštevovanej školy, zamestnania, či spoločného bydliska. Podmienkou pre správne vyhľadávanie je vyplnenie pravdivých údajov v profile.

 

Okrem klasických nástrojov komunikácie ako písanie súkromných správ a chatu umožňuje písanie verejných správ na nástenku, ktoré môžu ostatní používatelia komentovať, označovať “páči sa mi” a zdieľať. Voľný čas na Facebooku vám vyplnia rôzne aplikácie a hry.

Pokec

Pokec

Zdroj obrázku: pokec.sk

Pokec bol založený spoločnosťou Azet.sk v roku 1999. Je to najväčší komunitný portál na Slovensku. Momentálne je na Pokec.sk zaregistrovaných cca 1,5 milióna aktívnych používateľov.

 

Základom Pokecu je chat - verejný rozhovor s inými používateľmi. Okrem toho je možné písanie súkromných správ a takzvaných RP (rýchla pošta). Profil na Pokeci obsahuje fotografiu používateľa a informácie o ňom. Podporuje pridávanie fotografií a videí do albumov, spájanie sa s priateľmi, chatovanie v rôznych “miestnostiach”, účasť v kluboch spájajúcich ľudí so spoločnými záujmami a iné.

Twitter

Twitter

Zdroj obrázku: twitter.com

Twitter bol založený v roku 2006. V celosvetovom meradle má viac ako 241 miliónov aktívnych používateľov mesačne. Momentálne sa na Slovensku odhaduje niečo cez 4 tisíc používateľov, z toho 249 firiem. V zahraničí je veľmi obľúbený najmä medzi mladšími používateľmi, v niektorých krajinách dokonca predbehol aj Facebook. Na Slovensku však ešte nebol jeho potenciál úplne odhalený.

 

Twitter je najväčší mikroblogovací systém na svete. Umožňuje posielanie krátkych správ (do 140 znakov). Jednotlivé správy sa nazývajú tweety, okrem textu je možné pridávať aj obrázky. Základné funkcie sú “retweet” – preposlanie tweetu iného užívateľa svojim followerom, “obľúbené” – označiť tweet ako obľúbený, “odpovedať” – umožňuje komunikovať s tvorcom tweetu prostredníctvom odpovede na konkrétny tweet. Služba poskytuje aj systém priamych správ (direct messages) taktiež obmedzených na 140 znakov.

 

Tweety odoberajú vaši priatelia resp. odberatelia – v angličtine followers. Sú to ľudia, ktorí chcú byť informovaní o vašich správach. Vy môžete odoberať správy iných používateľov – v angličtine following. Táto služba je tiež vhodná pre firmy, ktoré môžu jednoducho a rýchlo informovať o svojich produktoch, novinkách či akciách. Twitter je rýchly komunikačný kanál, ktorým môžete informovať o novinkách a dianí. Základom je jednoduchosť a neustály kontakt so svojim okolím.

LinkedIn

LinkedIn

Zdroj obrázku: linkedin.com

LinkedIn je najväčšia sieť profesionálov, ktorá má viac ako 250 miliónov členov. Oficiálne bola vytvorená v roku 2003. Je to sieť zameraná na profesionálne a pracovné vzťahy.

 

V profile používateľa sa nachádza jeho životopis obsahujúci položky kariéra, pracovné miesta a vzdelanie. Prostredníctvom kontaktov je používateľ zapojený aj do kontaktov svojich kontaktov. LinkedIn ponúka aj rôzne skupiny a aplikácie. Je možné vyhľadať bývalých a súčasných kolegov, spolužiakov, alebo nájsť nových obchodných partnerov vďaka možnosti zverejnenia podrobností spolupráce.

 

LinkedIn s obľubou využívajú personálne oddelenia a “lovci hláv”, pretože vďa­ka potvrdzovaniu parametrov vlastností používateľov (tzv. Skills endorsing) poskytujú pomerne pravdivé dáta o možných budúcich kandidátoch. Dôvody na účasť v tejto sieti sú rôzne - hľadanie kvalifikovaných zamestnancov, zamestnania alebo obchodných vzťahov. Zaujímavou schopnosťou LinkedIn je, že sa v nej môžu ľudia pripájať k rôznym skupinám ľudí, ktorí majú podobné profesionálne alebo názorové zmýšľanie ako vy.

Google plus

Google+

Zdroj obrazku: plus.google.com‎

Google+ znikol v 2011. V súčasnosti je tu viac ako 400 miliónov registrovaných účtov a vyše 100 miliónov aktívnych používateľov za mesiac.

 

Je to veľmi podobná služba ako Facebook. Na domovskej stránke má každý používateľ hlavnú nástenku, kde sa zobrazujú novinky priateľov. Priateľov si ukladáte do skupín tzv. kruhov. Profil obsahuje informácie o používateľovi a fotografiu. Prezentácia na Google+ umožňuje okrem textu aj pridávanie fotografií, videí, udalostí a odkazov. Jednotlivé príspevky je možné komentovať, zdieľať a udeliť im +1 (niečo ako “like” na Facebooku). Komunikovať s používateľmi možno aj súkromne cez Hangout chat.

YouTube

YouTube

Zdroj obrazku: youtube.com

Služba YouTube bola založená v roku 2005. Každý mesiac navštívi stránky YouTube viac ako 1 miliarda jedinečných používateľov. Každú minútu sa do služby odovzdá 100 hodín videa.

 

YouTube je obsahovo zameraná sociálna sieť. Umožňuje miliónom ľudí objavovať, sledovať a zdieľať pôvodné videá. YouTube poskytuje priestor na vytváranie spojení medzi ľuďmi, šírenie informácií a inšpirácie po celom svete. Väčšina slovenských používateľov pozná a využíva YouTube predovšetkým na prehliadanie a zdieľanie videí, v menšej miere je využívaný na uverejňovanie vlastných videí a tvorbu kanálov.

 

Prehliadané videá možno zaradiť do vlastných zoznamov. Označovať “páči sa mi” či “nepáči sa mi”, zdieľať ich aj komentovať. Čo sa týka odoberania obsahu používateľov, možno odoberať celý obsah profilu, alebo len jednotlivé kanály používateľa.

Instagram

Instagram

Zdroj obrázku: instagram.com

Instagram bola založený v roku 2005. V súčasnosti registruje viac ako 200 miliónov aktívnych používateľov mesačne.

Táto sociálna sieť je zameraná na zdieľanie fotografií a po novom aj videí. Fotografie možno priamo odfotiť alebo vybrať už hotové fotografie z galérie. Instagram ponúka rôzne filtre pre fotky a videá. Vďaka nim môžete zmeniť intenzitu svetla alebo farebnú hĺbku príspevku pred tým ako obrázok zverejníte. V hlavnom streame sa vám zobrazujú fotografie od vašich followerov (podobne ako pri twitteri). Fotografie možno označovať ako obľúbené a možno ich komentovať. Vlastné fotografie možno tiež zdieľať na viaceré sociálne siete, túto funkciu nájdete pri zverejňovaní fotografie.

Myspace

Myspace

Zdroj obrázku: myspace.com

Služba Space bola spustená v roku 2003. V súčasnosti eviduje niečo cez 270 miliónov používateľov na celom svete.

 

Jedná sa o jeden z najstarších a najúspešnejších portálov. Každý používateľ má akoby vlastný blog, ktorý si upravuje, umiestňuje doň rôzne aplikácie a grafické prvky, prehrávanie videí a ďalšie prvky. V roku 2009 bol pridaný Instant Messenger pre krátke správy. Táto sociálna sieť umožňuje užívateľom využívať chat, blogovať, diskutovať v diskusných skupinách a zdielať fotky alebo videá. Myspace ponúka osobné profily a niektoré špeciálne profily pre hudobníkov alebo hercov.

Pinterest

Pinterest

Zdroj obrázku: pinterest.com

Pinterest bol založený v roku 2010. Odhaduje sa viac ako 20 miliónov používateľov celosvetovo.

 

Táto sociálna sieť sa tiež označuje ako “Facebook pre ženy”. Je to sieť zameraná na zdieľanie obrázkov - pinov. Jednotlivé piny so spoločným zameraním možno združovať do násteniek. Používatelia môžu nahrať vlastné piny alebo zdieľať už zverejnené obrázky. Základné funkcie sú “like” - označiť obrázok ako obľúbený, “pin it” - pripnúť obrázok na vlastnú nástenku. Obrázky sú na Pintereste zoradené podľa témy resp. zamerania. Možno  ich prezerať jednotlivo alebo vyhľadávať piny podľa popisu obrázku.

 

Tým, že táto sieť je obsahovo zameraná, profil používateľa je podružnou informáciou. Aj tu je však možné spájať sa s priateľmi. Priateľa alebo osobu, ktorej príspevky chcete odoberať označíte tlačítkom “sledovať”. Je však lepšie sledovať len konkrétne nástenky daného používateľa, čím budete mať istotu, že sledujete len obsah, ktorý vás zaujíma.

15
Super článok
15
2
2
Nič moc
O autorovi
Miroslava Čechová Miroslava Čechová
šťastná maminka...hlavou idealistka, srdcom romantička...knihomoľ, web fanatička, dobrého jedla a krásnych vecí milovníčka :)
vo voľnom čase sa hrám so sociálnymi médiami, SEO, online marketingom, copywritingom...
Komentáre

Nie ste prihlásený.

Ak chcete pridať komentár, vpíšte svoje prihlasovacie údaje. Systém Vás automaticky prihlási. Ak nemáte konto na iamcool.sk, urobte si krátku registráciu

Najnovšie komentáre
Najčítanejšie články
Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Zatvoriť