Odhaľte tajomstvo podnikania vďaka pricípu vďačnosti

Blížiace sa kurzy
Týždeň Rovnováhy na objavuj.com
Individuálne, Online kurz
Martin Lajprík
Kurz: "SKVELÝ OBCHODNÍK | obchodné zručnosti a psychológia predaja"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.

Odhaľte tajomstvo podnikania vďaka princípu vďačnosti

 

Rozbiehate vlastné podnikanie? Začínate budovať svoju osobnú značku, napríklad aj online? Zaoberáte sa MLM a hľadáte klientov? Tak tento príspevok je určený práve pre vás.

 

Princíp vďačnosti je naozaj dôležitý. Prečo? Gary Vaynerchuk ho sám zaviedol do vlastného biznisu už pred 10 rokmi. Pred 4 rokmi o ňom napísal knihu. Za ten čas by sa už mohol dostať už aj k nám, nemyslíte?

Princíp vďačnosti

Čo je to princíp vďačnosti?

 

Princíp vďačnosti nemá učebnicovú definíciu. Mohla by som vám ho po prečítaní knihy opísať ako slušné správanie, predovšetkým na sociálnych sieťach. Zo začiatku to bolo slušné správanie offline. Pamätáte si ešte, keď ste navštívili malý obchodík a predavačka vás poznala po mene a spýtala sa ako sa má vaša babička? To bolo dávno.

 

Dnes sa celý váš život, celý váš svet premiestňuje na internet a sociálne siete v ňom hrajú veľkú rolu. Nepopierajte. Veď len na facebooku trávite niekedy aj polovicu dňa. A pomedzi všetky tie statusy, fotky, videá a udalosti vašich známych sa objavujú aj ponuky firiem. Máte možnosť lajknúť ich funpage, prípadne aj niečo nakúpiť. Ale kde sa stratil priateľský prístup? Môžu sa aj veľké a čisto online firmy správať na internete tak priateľsky, ako to bolo kedysi v reálnom svete?  Môžu sa samostatní podnikatelia rozprávať so svojimi zákazníkmi priamo cez sociálne siete, a hneď tak získavať feedback?

 

Odpoveďou je jedno veľké ÁNO.

 

pricíp vďačnosti

Prečo by ste práve vy mali používať sociálne siete a princíp vďačnosti?

 

Práve teraz máte jedinečné možnosti, ako sa priblížiť k vaším zákazníkom. Ako s nimi komunikovať na priateľskejšej úrovni. Týchto možností je vďaka sociálnym sieťam celá kopa. Doslova.

 

Tu sú:

 

Máte možnosť ukázať vašim klientom váš produkt hneď, keď ho vyrobíte. Môžete ich nechať ohodnotiť ho a pozrieť si reakcie. Všetko sa to vďaka internetu deje takmer okamžite. Nemusíte dlhé mesiace robiť marketingový prieskum, kým svoj produkt uvediete na trh. Takže šetríte čas aj peniaze.

 

Môžete predávať online a tak zväčšiť cieľovú skupinu. Samozrejme vďaka tomu získate viac referencií na váš produkt od spokojných zákazníkov. A nemusím vysvetľovať, že neexistuje nič lepšie ako kvalitná referencia.

 

Vďaka internetu môžete komunikovať so zákazníkmi online. Ak im aj budete odpovedať na otázky, tak vás začnú brať ako experta. Ďalej môžete diskutovať s tými, ktorí nechcú váš produkt. V námietkach nazbierate nápady na vylepšenie. Samozrejme to všetko s dávkou slušnosti, lebo hádanie sa a nebodaj vyhrážanie sa na dobrom mene nepridá. Chápem, že občas sa nájdu špekulanti, alebo ešte horšie - hejteri od kosti. Gary radí, že pokiaľ ľudia nemajú relevantné argumenty, iba im poďakujte za názor a nechajte ich tak. Oni proste majú od prírody dané, že musia všetko zahejtovať a skritizovať. Pôjdu hejtovať zasa niekoho iného.

S posledným bodom sa teda spája dôležitá vec, že môžete získať spätnú väzbu na váš produkt/službu takmer okamžite. A ešte k tomu vybudujte vašu osobnú značku rýchlejšie ako v minulosti.

Možností, ako využívať sociálne siete, je naozaj veľmi veľa.

 

Ľudia chcú, aby na nich niekomu záležalo. Vám. A chcú, aby ste to dali patrične najavo. Nie je to len bezduché ďakujem. Je to záujem zo strany predajcu o názor jeho zákazníka.

Funguje to aj na Slovensku?

 

Keď som sa začítala do úvodných strán knihy, napadlo mi: toto na Slovensku nefunguje. Prečo? Lebo mám dosť skúseností s veľkými firmami, ako sú finančné inštitúcie, banky a mobilní operátori. Zlú skúsenosť má od takýchto firiem hádam každý z nás. Nehovoriac o úradoch a inštitúciách verejného sektora.

 

A čakali by sme (ja určite), že firmy, ktoré majú na to, aby si zaplatili reklamu v hlavnom vysielacom čase na markíze aj 8x za večer, si budú vážiť svojich zákazníkov, keď im zarábajú ťažké peniaze.

 

Potom som trochu pátrala po internete. A našla som. Najprv som našla kopec sťažností, aj na tie hore spomínané firmy. Veď sa vraví, človek si nepamätá to dobré, ale to zlé. A tak my Slováci - národ podľa mňa prirodzene hundravý, si radi na svoju nástenku napíšeme, ako zle sa k nám dnes správali u toho operátora. A za dve minúty je pod statusom ďalších 6 komentárov, ktorých autori mali tiež podobnú skúsenosť.

 

Našla som ale ešte niečo lepšie. Na facebooku som si všimla niekoľko statusov od Matúša Sedláka o tom, ako dobre sa cestuje Regiojetom. Tak som neváhala a s priateľom sme ich služby využili tiež. Status na FB neklamal, bola to paráda.

 

Ďalej musím spomenúť Martina Mažára. Jeho komentáre sú na FB pod každým obrázkom, statusom a článkom. Dokonca dáva lajky na fotky, ktoré zdieľajú ľudia od neho. Za to fakt klobúk dole, že to stíha sledovať.

 

Andy Winson, odborník na osobný rozvoj, skvele zvláda komunikáciu so zákazníkmi. Na jeho funpage nájdete veľa otázok. A tam to nekončí. Aj keď je pod otázkou 100 komentárov, odpovie na všetky relevantné. Komunikácia so zákazníkmi je uňho na poprednom mieste.

 

Do tretice poviem o veľkých firmách ako sú martinus.sk a websupport.sk. Ak ste u nich niekedy niečo nakupovali, dáte mi za pravdu, že majú skvelý zákaznícky servis.

Princíp vďačnosti

Na záver...

 

Preto mám pre vás na záver dve rady.

 

Vy, ktorí už podnikáte, nebojte sa využívať sociálne siete na maximum. Veď na to sú. Aby ste komunikovali a boli v priamom kontakte so svojimi (potenciálnymi) zákazníkmi.

 

A vy, ktorí ste doteraz neváhali na FB stenu zavesiť vaše negatívne skúsenosti, urobte nabudúce niečo iné. Najbližšie napíšte na FB svoju pozitívnu skúsenosť. Aj keby to mala byť maličkosť. Som si istá, že z toho budete mať dobrý pocit. Presne taký, ako som mala ja, keď som pochválila na FB jedno kaderníctvo. Ich služby boli naozaj vynikajúce. Takže priatelia, hor sa do používania princípu vďačnosti :-)

12
Super článok
12
0
0
Nič moc
O autorovi
Lenka Gogoľová Lenka Gogoľová
Som študentkou ekonomickej fakulty.
Ešte donedávna som patrila medzi 80% neaktívnych študentov, ktorí štúdiom doslova žijú. Ja som sa vybrala ťažšou cestou. Idem za svojím cieľom- zarábať a nebyť zamestnaná.
Mojou obľúbenou oblasťou sú sociálne siete, zaujímam sa aj o marketing, osobný rozvoj a motiváciu :)
Som tiež známa svojím veľkým úsmevom :)
Komentáre

Nie ste prihlásený.

Ak chcete pridať komentár, vpíšte svoje prihlasovacie údaje. Systém Vás automaticky prihlási. Ak nemáte konto na iamcool.sk, urobte si krátku registráciu

Blížiace sa kurzy
Najnovšie komentáre
Najčítanejšie články
Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Zatvoriť