Úspech od A po Z

Blížiace sa kurzy
Týždeň Rovnováhy na objavuj.com
Individuálne, Online kurz
Martin Lajprík
Kurz: "SKVELÝ OBCHODNÍK | obchodné zručnosti a psychológia predaja"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.

Ako začal príbeh

 

Vtedajší mladý podnikateľ Jeff Bezos bol po programátorskej kariére v roku 1995 jednoznačne úspešným človekom. Avšak, stále rozmýšľal o tom, že si založí vlastnú spoločnosť. Jeho programátorské zameranie ho v tom čase doviedlo hlavne ku internetu, ktorý bol v tejto ére v prvopočiatkoch. Bezos sa to snažil využiť vo svoj prospech a začal tvoriť podnikateľský plán pre svoj online predaj kníh.

 

Začínal rovnako, ako väčšina podnikateľov - v priestoroch svojej garáže. Viac priestoru nebolo ani treba. Začiatky mal ideálne – za dva mesiace dokázal generovať týždenné príjmy 20 000 dolárov. Jeho investorom boli jeho rodičia, ktorých napokon o 300 000-dolárovej investícii presvedčil. Dokonca jeho otec mu v tom čase položil otázku: „Jeff, čo je to vlastne ten internet?“ Po niekoľkých rokoch sa 300 000 $ premenilo na niekoľko miliónov a následne miliárd dolárov.

 

Čo spôsobilo úspech Amazon.com

 

Po vytvorení podnikateľského plánu, týkajúceho sa online predaja kníh, bol na rade názov spoločnosti. Pôvodne mala dostať firma názov „Cadabra,“ ale od tohto pojmu sa nakoniec ustúpilo. Nahradil ho súčasný názov Amazon, ktorý predstavuje juhoamerickú rieku, ktorá má viacero prítokov. Bezos vedel, že do budúcna to spoločnosti bude dávať kvôli veľkému počtu akvizícií zmysel. Len zo zaujímavosti, oranžová šípka pod názvom Amazonu, ktorá môže pod názvom indikovať v ľudských mysliach „smajlíka,“ znázorňuje, mieri od písmena A po písmeno Z. Vyjadruje, že spoločnosť dokáže plniť veci kompletne a spoľahlivo.

 

Čo sa týka stratégie, spoločnosť zacielila na viacero faktorov, medzi ktorými boli najmä vhodná cenová politika a efektívny marketing. Cenová politika predstavovala zníženie cien online služieb na prijateľnú hladinu. Ten si tiež mohol čítať recenzie ku knihám, nechať zasielať elektronickú poštu o novinkách spoločnosti a podobne. Za každú cenu chceli byť v trende a odlíšiť sa. Priniesť niečo nové.

 

Netrvalo dlho a spoločnosť začala rozširovať svoje portfólio produktov. Okrem kníh zaujali miesto na regáloch CD disky, videá, oblečenie, elektronika a pod. Aj napriek tomu, že bol online trh ešte v počiatkoch, spoločnosť prudko rástla.

 

Vstup na burzu

 

V roku 1997 vstúpila korporácia na burzu. Spoločnosť zažívala rozmach a akciám sa podarilo vzrásť z hodnoty blízkej 1 doláru až nad hodnotu vyššiu ako 100. V roku 2000 už bol takto najväčším online obchodom s knihami na celom svete.

 

Na prelome tisícročí však začali analytici varovať - Amazonu sa síce darí, ale na druhej strane sa ešte nedostal s výsledkom hospodárenia do zelených čísel. Akcionári na to zareagovali výpredajom akcií a akcie sa za 2 roky aj vďaka dot-com bubline prepadli o 90 %. Jeff Bezos to však nevzdal a spravil stratégiu viacerých úspešných globálnych korporácií – stratégiu akvizícií. Začal sa spájať s IT spoločnosťami, finančnými inštitúciami a najmä online predajcami. Najviac akvizícií mal historicky v roku 1999, kedy ich číslo dosiahlo až hodnotu 16. V ďalších rokoch ich priemerný počet predstavoval 5 nových pridružených spoločností k Amazonu. Medzi najznámejšie akvizície patria tie so spoločnosťami Twitch, Zappos, Kiva Systems, Exchange.com a Quidsi. Akcie sa rýchlo zotavili a ich súčasná cena je 679 USD. Len za posledný rok rastú o približne 100 percent.

Olloclip je rýchlo pripojiteľný objektív pre Váš iPhone

Olloclip je rýchlo pripojiteľný objektív pre Váš iPhone

NIEČO ZO SÚČASNOSTI

 

Popularita Amazonu rastie a pravdepodobne aj rásť bude kvôli viacerým zaujímavým produktom alebo službám. Z pohľadu posledného desaťročia je to najmä čítačka kníh Kindle. Z pohľadu čerstvej minulosti je to dodávanie rôznych produktov podnikateľom so značkou, ktorú si oni sami zvolia. Z pohľadu budúcnosti je tiež Amazon veľkým vizionárom – boduje hlavne nápad o roznášaní tovaru spotrebiteľom elektronickými dronmi.

 

KRÁTKY ZÁVER

 

Úspech Jeffa Bezosa zapríčinili tri hlavné faktory – využitie rozmachu internetu, široké portfólio produktov a systém akvizícií. Produkty majú často na trhu obdobia, keď dopyt po nich stagnuje. Preto spravil zakladateľ Amazonu správny krok, keď nevsadil iba na jeden produkt. Za pozornosť stojí taktiež väčšina akvizícií Amazonu – bolo jednoznačne lepšie, že činnosti, v ktorých nebol druhý najväčší online predajca dobrý, delegoval na iné spoločnosti.

3
Super článok
3
0
0
Nič moc
O autorovi
Peter Sagan Peter Sagan
Som študentom Ekonomickej univerzity v Bratislave a venujem sa obchodovaniu s komoditami (zlatom a kávou) a obchodovaniu na forexe.

Písanie článkov vidím ako skvelú možnosť sebarealizácie.
Komentáre

Nie ste prihlásený.

Ak chcete pridať komentár, vpíšte svoje prihlasovacie údaje. Systém Vás automaticky prihlási. Ak nemáte konto na iamcool.sk, urobte si krátku registráciu

Blížiace sa kurzy
Najnovšie komentáre
Najčítanejšie články
Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Zatvoriť