- 22.07.2015
- 0
- 9500
- 5
- 5
- iamcool.sk
- Blog
- Blog
- Vzdelávanie
- Ako ľudí doviesť k tomu, aby (s radosťou) robili presne to - čo chcete vy? | Radovan Jenčík
Ako ľudí doviesť k tomu, aby (s radosťou) robili presne to - čo chcete vy?
Čudovali ste sa niekedy, prečo svetovo najúspešnejší ľudia vždy dostanú čo chcú?
Musia mať svoje triky a TAJOMSTVÁ, ktoré im pomáhajú pôsobiť príťažlivejšie, zaujať ľahšie a dokázať ľudí doviesť k súhlasu, však?
Nuž, dobrá správa je, že som tieto princípy odhalil a v tomto článku sa o ne s vami podelím.
Psychológia totiž v posledných rokoch ukázala, že aby ste dokázali ovplyvniť druhých nepotrebujete ani lepšie argumenty, ani viac peňazí, ani zbytočne veľa času.
Stačí ak spoznáte pár univerzálnych spúšťačov a či už chcete väčší profit vo vašom biznise, alebo chcete zlepšiť váš osobný život - pomôžu vám to dosiahnuť ľahšie.
Takže ak máte stále strach, že neuspejete, ak si stále nieste istí "čo povedať, aby ste zaujali", alebo máte jednoducho pocit, že ľudia sú príliš tvrdohlaví - pokračujte v čítaní.
Dozviete sa teraz totiž ako fungujú...
DVA najefektívnejšie spúšťače záujmu a súhlasu
Sociálny psychológ Robert Cialdini nazval tieto spúšťače "Click, whirr - reakcie".
Stačí totiž, že príde "click" - a automaticky za ním nasleduje "whirr".
Či už je to "whirr" záujem, ktorý chcete - predaj u zákazníka, väčšia príťažlivosť, dôvera, alebo odpor - ak nepoužijete spúšťač správne.
Šialené je to, ako silné sú tieto princípy a ako automatické môžu byť naše reakcie.
Čo súvisí tiež s tým, že keď spúšťače nepoznáte stávate sa omnoho ovplyvniteľnejšími vy sami. Prečo?
Lebo fungujú na "podprahovej" úrovni. Skrátka si neuvedomujeme, že sme nimi ovplyvnení. Nevieme o tom.
Dnes vám ukážem dva najefektívnejšie z nich a tiež pár príkladov, ako ich zaviesť do praxe. Či už chcete pritiahnuť klientov alebo partnera na celý život.
Oba sú neuveriteľne silné už samé o sebe. Napriek tomu najväčšiu efektivitu majú, keď ich skombinujete.
Užite si ich teda, čítajte o nich z rešpektom a... POUŽITE ICH.
Toto je prvý:
1. Spustite záujem a súhlas - NEDOSTATKOM
Milujeme to, čoho je obmedzené množstvo.
V roku 2003 prišiel General Motors s modelom auta “Oldsmobile”.
Od projektu sa očakávalo veľa. Ironicky, stalo sa to, že to bol prepadák. Nekupoval NIKTO.
ODRAZU však... z ničoho nič a bez vysvetlenia... vyletel predaj ako raketa...
Nemohlo to byť spôsobené marketingom (neboli naň peniaze) a cena sa nezmenila tiež.
Čo bol teda dôvod zázračného úspechu? Po tom, čo General Motors zistili, že projekt je prepadák, rozhodli sa prestať ďalej vyrábať.
To spôsobilo, že zásoby boli odrazu obmedzené … a presne TO viedlo k nákupnému šialenstvu.
NEDOSTATOK. Tu to však nekončí...
V roku 1975 vytvorili psychológovia Worchel, Lee a Adewole experiment:
Jeho cieľom bolo zistiť, ako ohodnotíte čokoládové keksíky, ak sú v rozdielnom prostredí a počte. Prvá možnosť bola, že ste videli nádobu s 10 keksíkmi.
Druhá možnosť bola rovnaká nádoba, ale LEN 2 keksíky. Výsledky hovorili jasne:
Dva keksíky v druhej nádobe dostali omnoho lepšie hodnotenie, ako tie v prvej - kde ich bolo desať. Ľudia odhadovali, že sú žiadanejšie, ocenili ich ako drahšie a boli ochotnejší kúpiť si ich v budúcnosti viac.
Napriek tomu, že koláče boli absolútne rovnaké! A nie len to.
Keď bolo v nádobe 10 keksov a o chvíľku neskôr bolo 8 preč, tie, ktoré ostali, dostali ešte vyššie hodnotenie, ako v druhom variante. Aj keď tam boli stále rovnaké dva koláčiky!
Zjavne teda milujeme to, čo nemôžeme mať. Ale prečo?
Pretože...
To, čoho bolo v období, kedy sa vyvíjal náš emocionálny mozog, obmedzené množstvo, bolo jednoducho spravidla to najdôležitejšie pre naše prežitie.
Keď sa zamyslíte nad tým, prečo nám tak veľmi chutí soľ a tuk (čipsy a pukance), zistíte, že presne týchto zdrojov bol v minulosti nedostatok. Zároveň boli ale nevyhnutné pre život a tak sme si vyvinuli mechanizmus, ktorý nás chránil pred smrťou tým, že zjednodušil naše rozhodovanie.
Urýchlil ho. Spúšťačmi. Click, whirr.
Bohužiaľ (našťastie) nám tento mechanizmus ostal doteraz. Časť mozgu, ktorá je zodpovedná za toto impulzívne správanie, je stále v našej hlave.
Ešte stále ho OVLÁDA. A to omnoho viac než sme si ochotní priznať. Ako to viem?
Keď sa pokusných osôb v experimente s koláčikmi spýtali, či ovplyvnilo ich rozhodovanie množstvo, jednoducho tú možnosť nepripúšťali. A práve toto je...
Kľúčový koncept emocionálnych spúšťačov:
Vďaka tomu, že si nepriznávame a neuvedomujeme (dokázané štúdiami a množstvom ďalších experimentov), ako veľmi sme nimi ovplyvnení, náš mozog si začne vysvetľovať svoj náhly záujem tým, že...
Vec, ku ktorej je spúšťač "pripnutý" začneme vnímať ako: príťažlivejšiu a atraktívnejšiu kvalitnejšiu a cennejšiu hodnejšiu väčšej námahy + mnoho ďalších pozitív...
Nedostatok, rovnako ako ďalší spúšťač, ku ktorému sa dostaneme, vytvára takzvaný "halo-efekt".
Halo-efekt je ľudská tendencia, prisudzovať nejakej veci/človeku na základe jednej vlastnosti desiatky ďalších.
Ak je teda niečoho nedostatok, odhadujeme, že to má prirodzene väčšiu hodnotu, lebo takto to aj väčšinou je. A na základe toho, že to má vyššiu hodnotu odhadujeme, že musí mať aj iné vlastnosti dobré.
Podobný vplyv ako nedostatok má na psychiku druhých naše oblečenie.
Ukázalo sa, že ľudia sú dvakrát ochotnejší spraviť čo chcete, keď na sebe máte oblek (oproti tomu, keď ho nemáte). Čo viac, opäť - vôbec si neuvedomujú, že ten oblek má na to nejaký vplyv.
Je teda jedno, či chcete zvýšiť atraktivitu vášho produktu, alebo seba. V oboch prípadoch vám v tom "obmedzenia" pomôžu (znie to zvláštne, však?) Čo sa ale možno teraz pýtate je:
Ako až silný nedostatok môže byť?
To sa líši od situácie, ale podľa výskumov dokáže v predaji zdvojnásobiť profit a vo vzťahoch...
Doviesť ľudí k zamilovanosti.
Ukázalo sa, že dospievajúce páry, ktorým rodičia zakazujú stýkať sa začnú prežívať omnoho hlbšie pocity lásky. Presne ako Rómeo a Júlia - iba v 21. storočí.
Čo je dosť šialené, ale ak sa nad tým zamyslíte dáva to perfektný význam. Zákazy vytvárajú pocit nedostatku a nedostatok vedie k záujmu.
To je tiež jeden z dôvodov, prečo v roku 1920 v Amerike, po zákaze alkoholu, jeho užívanie síce najprv kleslo o 30%, ale v nasledujúcich rokoch prohibície...
Stúplo o 60-70 percent oproti miere v akej bolo pred ňou. Viac, ako kedykoľvek pred tým. Takže skutočná otázka znie:
Ako môžete využiť efekt nedostatku vy?
Jedna vec je porozumieť konceptu, druhá vec je dokázať ho zaviesť do reálneho života.
Dobrá správa je, že presne preto ľudia milujú moje semináre, videá a články. A presne preto ho teraz dúfam čítate aj vy. Pretože chcete zaviesť princípy, ktoré vám môžu pomôcť, do vašej každodennej reality.
A viete, že ja vám s tým rád pomôžem :) Takže ako teda vytvoriť nedostatok v praxi?
Omnoho viac sa o tom dozviete vo videotréningu zadarmo, ktorý som pre vás pripravil a môžete si ho ísť pozrieť hneď teraz (kliknutím sem), ale ten najzákladnejší spôsob je - vytvoriť časové obmedzenie.
Čo to teda znamená?
Nedvíhajte každý telefonát okamžite, neodpisujte na facebooku každých 5 minút, povedzte aj nie, staňte sa vzáčnejším...
Toto mi napísal nedávno Martin na facebook.