Fotografia je radosť - “uhol pohľadu” - Hlavná téma

Blížiace sa kurzy

Dnes sa pozrieme na fotografiu ako komunikačný prostriedok a to do určitej miery aj v kontexte pravidiel spomenutých v minulom článku. Možno to znie ťažkopádne ale je to veľmi jednoduché. Fotografia ako taká je aj komunikačným prostriedkom. Aby sme to divákovi uľahčili, fotografia by mala mať svoju ústrednú tému. Nemusí to znamenať nič zložité, môže to byť psík ležiaci v tráve, západ slnka, dieťa, dážď atď. Jedná sa výlučne o to, že ústredná téma je nadriadená ostatným “zložkám” na fotke. Ľuďsky povedané, dbáme na to aby neboli na fotke zbytočnosti, ktoré odlákajú pozornosť, alebo dva rovnocenné objekty.

 

Veď sa len pozrime na nižšie uvedený príklad.

Hlavná téma

Hlavná téma - pes ležiaci v tráve

Čo je ústrednou témou fotky? Psík. Čo komunikuje fotka? Psík leží v tráve. Kvety sú rozkvitnuté, tým pádom vieme, že je jar a pritom pekne zapasujú do fotografie ako celku. Inými slovami nie sú rušivým elementom. Možno si poviete, že príliš veľa rečí, avšak všetky tieto veci podvedome vnímame. Ak by boli v pozadí vidieť činžiaky, ktoré tam reálne boli, čo by bolo hlavnou tému? Predsa stále psík, avšak už by sme podvedome rozmýšľali, kde to len môže byť: Petržalka, Bratislava? atď. To isté platí, aj keď si fotíme napr. dieťa, prírodu všeobecne, auto atď. 

 

Aby to nebolo len o slovách, tu je ďalší príklad.

Deti

Deti ako hlavná téma

Aký máte z toho pocit? Čo si všímate ako prvé? O čom je tá fotka? Predsa o deťoch (tváre sú rozmazané naschvál). Aj nechcene vnímame to okolie, tie veci a núti nás to zamyslieť na úkor “objektov” v tomto prípade detí. Napr. ktorá z nich je školáčka (vidieť časť školskej tašky); zrejme detská izba (ako je len usporiadaná) atď. A všimnite si, že vás vaše oči ťahajú automaticky na najsvetlešie miesto tj. na svetlú záclonu nad ďeťmi. Pri porovnaní s prvou fotkou, tu neboli dodržané pravidlá spomenuté v prvom článku. Tá fotka je pre niekoho stále veľmi cenná, ja sa len snažím poukázať na to, že aby bola krajšia stačí tak veľmi málo, stači "zmeniť uhol pohľadu".

 

Dajme si aj iný príklad, menej estetický, ale praktický. Máme novú skriňu. Chceme sa ňou pochváliť (fotky nižšie). Čo vnímame okrem skrine na prvej fotke? Aká to len môže byť izba tam vzadu? Tu sme si uviedli aj orezanú fotografiu. Rečnícka otázka: Ak mala byť zdokumentovaná skriňa, pri ktorej fotke sa na ňu vieme viac koncentrovať?

 

Skriňa - 1. pohľad

Fotografia bielej skrine - pôvodná

Skriňa - 2. pohľad
Fotografia bielej skrine - orezaná

Môžem vám “prezradiť" že s témou v podstate ide ruka v ruke