Úspešní pionieri vo svete spoplatnenia internetového obsahu

Blížiace sa kurzy
LinkedIn pre profesionálov
21.09.16, Bratislava
Martina Vyskočová
Začíname blogovať
Individuálne, Košice, Michalovce
Lukáš Mikulaško
Kurz: "Vedenie a riadenie ľudí - leadership a manažérske zručnosti"
Individuálne, Bratislava
Dr. marek Horňanský, mba.

Spoločnosť Piano Media vznikla na Slovensku v roku 2011 ako start-up ponúkajúci svojim zákazníkom know-how na spoplatnenie internetového obsahu. Dnes sú pioniermi v tejto oblasti a zaznamenávajú prvé medzinárodné úspechy.

 

Je to len jeden z mála úspešných príbehov mladých šikovných Slovákov, ktorým nechýba odvaha a guráž presadiť sa mimo Slovenska. V rámci aktuálneho rámcového programu EÚ „Horizont 2020“ sa im dostáva viac pozornosti a príležitostí ako predtým. Vhodný čas na start-upy je práve dnes.

 

Nebáli sa. Vďaka ich know-how vygenerovali nové zdroje príjmov u tradičných vydavateľstiev, ktoré žili výhradne z reklám. A výsledok? Prerástli zo Slovenska do západnej Európy, pôsobia na troch kontinentoch a plánujú vytvoriť nové sídlo v Rakúsku. Ján Cifra, Head of Business Development Piano Media, prezrádza, ako vyzeral vývoj ich start-upu a motivuje Slovákov, aby sa nebáli začať so svojim start-upom už dnes.

 

Prečo by mal byť internetový obsah spoplatnený?

 

Cifra: Otázkou je skôr to, že prečo by mal byť internetový obsah zadarmo. Náklady na tvorbu kvalitného obsahu sú veľmi vysoké, kým príjmy z reklamy sú pre vydavateľstvá čoraz nižšie. Spoplatnenie obsahu je preto logický krok pre získanie ďalších zdrojov na pokrytie ich nákladov. Navyše príjmy z plateného obsahu sú stabilnejšie oproti reklamným príjmom, ktoré sú ovplyvnené značnou sezónnosťou.

 

Slovenská start-upová rodina pomáha ako sa dá

 

Ivan Štefunko, jeden z otcov startupovej rodiny, ktorý dnes pôsobí v Neulogy a v minulosti investoval aj do Piano Media, ho označil za učebnicový startupový príbeh. Pre mesačník Stratégie konštatoval:

„Sú jedna z firiem, ktorým sa podarilo získať klientov v zložitej oblasti media a publishing-u, na veľmi odlišných zahraničných trhoch, čo poukazuje na univerzálnosť a sofistikovanosť ich technológie aj produktu. Ako jedna z prvých slovenských firiem prešla klasickým cyklom založenia a niekoľkých kôl financovania zo zdrojov rizikového kapitálu.“

Zážitok Piano Media v start-upe bol intenzívny. Každý kto bol v start-upe vie, že na Slovensku existuje jedna veľká rodina, kde sa každý s každým pozná. Táto etapa v start-up komunite pomáha začínajúcej firme zorientovať sa a začať zrealizovať svoj nápad rýchlo a relatívne dobre. Po dvoch rokoch však už start-up mítingy nepomôžu. Firma má iné problémy, ktoré sa v tejto komunite nevyriešia a firma sa s nimi potrebuje popasovať interne.

 

Kto alebo čo vám na začiatku pomohlo najviac?

 

Cifra: Na začiatku nám najviac pomohli naši investori, ktorí okrem samotnej investície s nami pravidelne konzultujú každý dôležití krok, či už ide o nové produkty alebo o obchodné príležitosti. Ale samozrejme veľa sme sa naučili aj z počiatočných chýb a omylov – práve tieto skúsenosti však oceňujú naši zahraniční klienti, keďže po troch rokoch fungovania im vieme poradiť, do akých aktivít sa oplatí investovať a do ktorých nie.

 

Keď sa start-up firma premodeluje na „iba“ firmu

 

Poslednou fázou start-upu je škálovanie. Je nutnou súčasťou, nakoľko od myšlienky a idey sa start-up firma dostala k realizácii samotného projektu a čelila novým vopred nezadefinovaným a neočakávaným okolnostiam. Osamostatnenie a strata statusu start-up nastáva hneď po tom.

 

Dnes máte už 30 zamestnancov. Prestávate byť start-upom. Aká je vaša najbližšia méta?

 

Cifra: Rok 2014 bude pre nás prelomovým v tom, že spustíme historicky najväčší počet nových projektov. V súčasnosti robíme na štyroch veľkých projektoch a ďalšie sú už na ceste – sú to najmä projekty európskych vydavateľov. Získanie klienta ako Newsweek nám pomohlo tomu, aby nás nevnímali len ako malý stredoeurópsky startup. Ďalšou métou je stať sa globálnym hráčom, čo je viac-menej už na dosah, keďže nedávno sme získali prvého klienta z Ázie.

 

Slovenský kolonizátor

 

Piano Media je pôvodom slovenská spoločnosť, na čo je právom hrdá. Rozhodujúcim by mal byť podľa nich výkon a nie pôvod. Pri pochybnostiach o zázemí a možnosti podnikania na Slovensku im pomáha fakt, že Slovensko patrí do EÚ. Aj toto je argument, ktorý upokojí nového medzinárodného zákazníka Piano Media pri expanzii mimo strednú a východnú Európu.

 

Cifra: Našimi zákazníkmi sú strední a veľkí vydavatelia, ktorí chcú zaviesť platený obsah. Keďže sme internetová technologická firma, nie je problém dodať naše služby kdekoľvek na svete. Na začiatku sme museli vydavateľov proaktívne vyhľadávať a oslovovať, v súčasnosti sa nám však už veľa vydavateľov ozve samostatne, či už vďaka referenciám od iných vydavateľov alebo vďaka medializovaným informáciám o spustených projektoch. V získavaní klientov nám neposlednom rade pomáha aj účasť na rôznych konferenciách či workshopoch.

 

Experti s pokorou sa vypracovali na medzinárodných hráčov

 

Piano Media svojim klientom ponúka know-how nielen na začiatku, keď im potrebujú predať svoje riešenie, ale ich rady sú kontinuálne. Sú mladí, draví a nechýba im zdravý sedliacky rozum. Prezrádzajú, že aj oni sa zvyknú mýliť. Sú tu predsa noví. Klienta o tom s pokorou informujú.  Aj vďaka ich prístupu, nehrať sa na to čo nie sú, sú dnes úspešní.

 

Z malého startupu ste sa stali spoločnosťou, ktorá pôsobí aj medzinárodne. V ktorých krajinách a na koľkých kontinentoch ste dnes?  Kde chcete byť o dva roky?

 

Cifra: Okrem stredoeurópskych projektov máme v súčasnosti klientov v Nemecku, Španielsku, USA, Veľkej Británii a Indii, takže po spustení týchto projektov budeme fungovať už na troch kontinentoch. O dva roky by sme chceli byť stabilne rastúcou a globálne pôsobiacou spoločnosťou a jednoznačným lídrom v segmente plateného obsahu.

 

Slovník cudzích slov: definuj start-up

 

Definícií čo je start-up je na internete veľmi veľa. To si vie každý vygooglovať. Avšak čo je dôležitejšie –  Jedným zo základných pilierov a dušou každého start-upu sú technológie a inovácie.

 

Akú konkurenčnú výhodu má vaše technologické riešenie?

 

Cifra: Našou najväčšou konkurenčnou výhodou je komplexné pokrytie všetkých oblastí v rámci plateného obsahu – od samotného paywallu cez spracovania platieb a analytiku až po rozhranie pre helpdesk. Vydavateľ, ktorý si chce takéto komplexné riešenie vytvoriť sám, musí do toho investovať množstvo času a státisíce až milióny eur. My však celé riešenie dokážeme dodať za pár mesiacov za rádovo nižšie náklady pre vydavateľa.

 

Aký rozsiahly bol váš počiatočný biznis model?

 

Cifra: Pôvodný biznis modelom bolo technologické riešenie spoplatnenia obsahu viacerých vydavateľov v rámci jedného systému. Neskôr sa nám však ozvalo veľa vydavateľov, ktorí mali záujem len o individuálne riešenie, takže pôvodný „národný“ systém sme neskôr rozšírili o individuálne riešenia, ktoré môžu byť prispôsobené na mieru pre daného vydavateľa.

 

Kedy by bolo najvhodnejšie vytvoriť start-up? Ihneď?! Na tento článok narazia mladí váhaví ľudia, ktorí v hlave nosia nápad. Avšak potrebujú motor, impulz či znamenie, čo by ich motivovalo pustiť sa do toho. Čo im radíte? Ako na to majú ísť?

 

Cifra: V prvom rade si musia uvedomiť, že nápad v podstate nič neznamená. Okrem nápadu si treba stanoviť konkrétne ciele s časovým horizontom, čo následne pomôže identifikovať úspechy a neúspechy. Treba rátať aj s tým, že veľakrát človek „padne na hubu“ a bude možno musieť zasiahnuť aj do samotného biznis modelu, aby sa zo startupu mohla vzniknúť samostatná a životaschopná firma.

„Pozrite sa na príležitosti vo svojej komunite – tam vždy nájdete problémy, ktoré si vyžadujú nové riešenia a nové paradigmy. Najlepšie otázky sú tie, ktorým čelíte vy sami. ICT a web ponúkajú nové možnosti, ako riešiť niekedy aj staré problémy. To vám dá príležitosť stať sa súčasťou niečoho väčšieho.“

3
Super článok
3
0
0
Nič moc
O autorovi
Admin iamcool.sk Admin iamcool.sk
Buď aj ty autorom, buď cool. Vďaka kvalitnému obsahu, ktorý bude pre čitateľov prínosný si môžete vybudovať meno a osobnú značku.

Každý, kto niečo vie, to môže naučiť ďalších. Stačí vyhlásiť kurz, určiť minimálny počet účastníkov, určiť si cenu za svoj čas a know-how.
Komentáre

Nie ste prihlásený.

Ak chcete pridať komentár, vpíšte svoje prihlasovacie údaje. Systém Vás automaticky prihlási. Ak nemáte konto na iamcool.sk, urobte si krátku registráciu

Blížiace sa kurzy
Najnovšie komentáre
Najčítanejšie články
Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Zatvoriť